onsdag 18 augusti 2010

THE AVALANCHES - 'frontier psychiatrist'

Första gången jag såg denna video var sommaren 2002. Jag var då 12 år och tyckte att detta var det bästa jag någonsin skådat i musikvideoväg. Tyvärr var min engelska på den tiden tämligen skröplig och The Avalanches - Frontier Psychiatrist inte det lättaste att kraffsa ihop under de få sekunder som bandnamn och låttitel visades i den lilla rutan på musikvideokanalerna.
Åtta år har gått sedan jag för första gången såg denna förtjusade musikvideo och jag har undrat och jag har letat men inte funnit denna låt eller video någonstans. Jag gav nästan upp men häromdan gav jag sökandet en sista chans i hopp om hitta videon. Och bara efter några minuters letande snubblade jag över videon, jag trodde inte mina ögon. Fantastiskt!


Videon är ett slags hopkok av alla möjliga konstigheter där text och bild går hand i hand. Säger dom violin ser man en violin, säger dom coconut ser man en kokosnöt och säger dom bird så ser man, ja precis, en fågel. Du fattar. Den är gjord av Tom Kuntz & Mike Maguire och har vunnit runner-up priset på kortfilmsfestivalen i Soho, UK och är av Pitchfork rankad som nummer 19 av 00-talets 50 bästa musikvideor. Mina favoriter är spökkören och damen bakom trumsetet. Det var även de enda minnena jag hade av videon sedan jag såg den första gången. 
Jag antar att jag hade bra smak redan som 12åring.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar